Recensies

15 maart 2018, een recensie van recensent Elisabeth van der Veen op eigenwijsblij.nl

Laat ik maar meteen met de deur in huis vallen: ik ben helemaal geen fan van zelfhulpboeken. Zelfs de toch wel praktisch ingestelde opruimgoeroe Marie Kondo kan mij niet bekoren. Waarom ik dan toch gevallen ben voor het boek van Linda Rood? Opvallend vaak als iemand met een voorstel of idee kwam, was mijn eerste reactie: nee. Toen de redactie van Eigenwijs Blij mij dus vroeg om een boek te bespreken over het ja-gevoel was mijn belangstelling meteen gewekt.

Mijn idee van te voren was, dat het boek een soort situaties zou beschrijven vergelijkbaar met de film Yes Man van Jim Carrey. Hij speelt in deze film iemand die, net als ik, bijna overal nee op zegt en door zijn vriendin wordt uitgedaagd om 24 uur lang overal ja op te zeggen. Het lijkt Jim Carrey een uitdaging van niks, hoe moeilijk kan dat zijn, maar de situaties waarin hij terecht komt als hij het daadwerkelijk gaat doen…

Het ja-gevoel van Linda Rood is wel een beetje anders. Het gaat er in haar boek niet om dat je leert om overal ja op te zeggen, integendeel. Het gaat er bij Linda om dat je leert op een dieper niveau dan de dagelijkse werkelijkheid in jezelf het ja-gevoel (maar zeker ook het nee-gevoel) te leren kennen. Basis voor het herkennen van deze gevoelens is de universele waarheid, zoals die wordt beschreven in elke religie: de werkelijkheid zoals wij die ervaren wordt tot uitdrukking gebracht door de verhalen die wij onszelf vertellen over hoe wij zijn, maar ook hoe de anderen zijn. Deze verhalen vormen slechts een illusie van de echte werkelijkheid. De levensstroom waar wij op varen, ook wel God, Allah of het Licht genoemd (of nog anders, al naar gelang je spirituele interesse) houdt zich niet bezig met deze verhalen. De levensstroom stroomt door ons allemaal heen, veroordeelt ons niet en is bereid om ons op elk moment te helpen.

Nu is het nog de kunst om in contact te komen met die levensstroom. Linda heeft hiervoor de Vragen naar Vrijheid bedacht, een praktisch handvat om oude vooroordelen over jezelf, zoals bijvoorbeeld “Ik ben het niet waard om gelukkig te zijn” op een constructieve manier aan te pakken. Zelfonderzoek met behulp van de Vragen naar Vrijheid kunnen je leiden naar de bron waar zo’n (vaak hardnekkig en destructief) vooroordeel is ontstaan en door overgave aan de levensstroom ontstaat de ruimte om het vooroordeel te laten oplossen.’
Hier kun je de hele recensie bekijken>>

25 januari 2018, een recensie in het tijdschrift Gezondnu
‘Linda Rood heeft een waardevol boek geschreven over leven in je eigen bewustzijn. Er wordt op een herkenbare en duidelijke manier beschreven hoe we onze manier van leven kunnen veranderen, ofwel ons bewustzijn kunnen verruimen.

Na het lezen van het ja-gevoel besef je dat je daadwerkelijk je eigen leven kunt vormgeven en oude (denk)gewoonten kunt omzetten in een gevoel van vrede en vrijheid.

Het ja-gevoel is een innerlijk weten dat iets goed voor je is en houdt je op de juiste koers. Het boek fungeert ook als naslagwerk en helpt je om stap voor stap een blik te werpen op je eigen gewoonten en gedachten. Omdat onze huidige maatschappij draait op intellect is dit boek een aanrader voor bijna iedereen. Het ja-gevoel zet de motor (je hart) aan en voor de rest hoef je alleen maar jezelf te zijn – en dat ben je al!
Hier kun je de hele recensie bekijken>>

11 december 2017, een recensie en vier sterren op hebban.nl van recensent Marjan van Druenen

Marjan van Druenen

Stukjes uit de recensie: ‘Linda Rood is reeds bekend van de door haar ontwikkelde methode ‘Vragen naar Vrijheid’, een praktische en eenvoudige benadering om door (meditatief)zelfonderzoek naar de emotionele en spirituele kern van een probleem te gaan. Zo kun je beperkende overtuigingen en gewoontepatronen doorzien en je ervan bevrijden.’

‘Wat is dat Ja-gevoel? Een diepgaand voelen, weten en beseffen dat iets in overeenstemming is met je ware natuur. Daar staat een Nee-gevoel tegenover wanneer iets niet in overeenstemming is met je ware natuur. Zo’n Nee-gevoel vertelt wat niet (meer) klopt en waar pijn, destructieve patronen en overtuigingen liggen. Als lezer ga je op een ontdekkingsreis om zo de taal van je hart te leren verstaan. Noem het een gids tot zoektocht naar innerlijke vrede en vrijheid’

‘Ieder hoofdstuk bevat veel wijsheid. Gebruik het als een orakel; sla het boek op een willekeurige bladzijde open en kijk welke boodschap je toevalt. Het hoogste rendement verkrijg je wanneer je het als een werkboek gebruikt. Neem er de tijd voor en lees het langzaam! Je krijgt spiegels voorgehouden en er worden confronterende vragen gesteld. Dit maakt het zeer geschikt voor iedereen die aan zelfonderzoek en zelfontwikkeling wil doen. BEWUSTZIJN in hoofdletters!’
Hier kun je de gehele recensie bekijken>>

10-11-2017, een recensie van Jan van Rossum, auteur van Je bent niet wat je denkt

‘Leven is een continue uitdaging om tot verdiepend bewustzijn te komen. Dit kan bereikt worden door overgave aan het leven of anders gezegd door mee te stromen met het bestaan dat zich van moment tot moment ontvouwt. Linda weet dit treffend weer te geven en te illustreren in haar boek Het ja-gevoel. Een ja ook als je ergens nee tegen zegt. Want een nee, tegen misstanden bv. is evenveel waard als ieder ja.

Het is vooral een praktisch boek geworden, onder meer door de toevoeging van twee werkbladen die het onderzoek naar je diepste overtuigingen moeten stimuleren. Het boek bevindt zich op het snijvlak van religie, advaita, nondualiteit, zen en therapie. Het is ook een levensboek waarin Linda door haar achtergrond als maatschappelijk werker rijkelijk kon putten uit de levensverhalen van haar cliënten. Geen droge materie dus. Het boek bevat vele lagen of niveaus wat recht doet aan de gelaagdheid van onze eigen persoonlijkheid en spirituele ontwikkeling.

Er zijn veel spirituele boeken in omloop waarin het ego verketterd wordt, gesloopt, omgehakt of weggesneden moet worden. Linda doet daar niet aan mee omdat de ‘persoon’ ook een manifestatie van het leven zelf is met een eigen functie en dynamiek. In plaats daarvan voert zij je zachtjes mee door ‘vragen naar vrijheid’ te blijven stellen zonder ergens soft te worden of om de hete brei heen te draaien. Omdat wij allemaal in liefde ontvangen zijn is het liefde die in haar boek de boventoon voert. Luisteren naar de signalen die je lichaam geeft wanneer de alarmbellen rinkelen is in menig spiritueel boek een ondergeschoven kindje, maar o zo belangrijk als je helemaal tot in je tenen aan het leven deel wilt nemen. Haar boek is voor mij een echte verademing. Een synthese van hoofd en hart, verstand en gevoel. Een ode aan het leven.’

– Jan van Rossum
Voor meer informatie over Jan van Rossum en zijn werk wil ik graag verwijzen naar zijn site: janvanrossum.nl

Onderstaande recensies gaan over het boek Ja, waar het boek Het ja-gevoel een hernieuwde uitgave van is.

25 november, een recensie van Anja Willemsen op Happybooks.nl

Anja WillemsenEen stukje uit de recensie:
‘JA gaat over het leren vertrouwen op je innerlijke kompas en het leren luisteren naar je diepste ‘Ja-gevoel’. Luisteren naar je hart. Daar zijn al heel wat boeken over volgeschreven. Wat dit boek echter anders maakt, is de door Linda Rood ontwikkelde methode ‘Vragen naar Vrijheid’.  Vragen die je zouden kunnen leren aan welke gedachte je nog hecht die je ervan weerhoudt je ‘Ja-gevoel’ te volgen. Waarbij het dan niet persé om de waarheidsvinding gaat, maar juist om het toelaten van die gedachte.’
En:

Ik kwam een aantal fijne overpeinzingen tegen in het boek
* Bijvoorbeeld over ons denk-hoofd, die je eigenlijk gewoon langdurig op vakantie kunt sturen. Dat hoofd van ons gaat de innerlijke vrijheid niet vinden, dus we hoeven niet voortdurend zo hard ons best te doen op zoek naar antwoorden. Al dat gedenk en gezoek ziet de werkelijke vrijheid over het hoofd.

* Obstakels en tegenstroom. Die zijn er niet om je te straffen maar om je terug naar huis te dirigeren.
* Zware gedachten met een knipoog beantwoorden en vervolgens genieten van de meesjes in je tuin

* Stop met ploeteren bij hindernissen en met nog harder je best gaan doen. Alles heeft zijn plek omdat het er is.
* De mooiste uitleg vond ik die over ‘aanvaarden’. Hoe vaak ben ik dat woord niet in boeken tegengekomen terwijl ik dacht: “Ja hoor, aanvaarden…..túúrlijk….kan iemand mij eens echt uitleggen hoe ik dat doen moet dan.”

Ha, daar lag  gelijk mijn denkfoutje. Aanvaarden is gewoon een woord. Het is niet iets ‘doen’. Het is ook niet iets ‘niet doen’. Het is gewoon zijn met wat er is. Achteroverleunen zeg maar.’
Lees verder>>

25 juli 2016, een recensie van Cecile Bol op eigenwijsblij.nl
avatar
Een stukje uit de recensie:
‘De drie fasen van bewustzijn kunnen enerzijds een beetje voelen als open deuren, maar blijken anderzijds nog helemaal niet zo eenvoudig om te doorlopen. Daarom is het prettig aan het boek ‘Ja’ dat de drie fasen intensief worden doorspekt door de ervaringen van anderen. Waaronder overigens zelfs een paar mannen, ook wel eens leuk. Hierdoor gaat de ‘bewustzijnsreis’ meer leven, herken je dingen in je eigen reis en word je op ideeën gebracht. Zo voel je steeds dat je niet de enige bent die zoekende is en die soms last heeft van angst voor het nieuwe of moeite met loslaten van het oude. Ook fijn: de toon van Linda Rood is vriendelijk en begeleidend zonder dat het overdreven wollig of zweverig wordt.’
Lees verder>>

12 juli 2016, een recensie van Biblion recensent Monique Smit, te lezen op bol.com bij de samenvatting van het boek.
‘Over spiritueel ontwaken. Als je leert luisteren naar gevoelens die op diepere lagen aanwezig zijn in jezelf, geeft dat een kompas waar je blindelings op kunt vertrouwen. De auteur, spiritueel coach en meditatieleraar, nodigt de lezer uit om op zoek te gaan naar innerlijke overtuigingen die beperkend zijn en ongelukkig maken. Ze doet dat aan de hand van haar eigen verhaal en dat van de mensen die ze begeleidt. Met voorbeelden laat ze zien dat overleven en het volgen van conditioneringen en het handelen op de automatische piloot geen effectieve overlevingsstrategieën zijn. Om eruit te komen is het nodig te aanvaarden wat er nu is. Het betekent de pijn toelaten, je ervoor openen en ermee zijn. Alleen dan kun je handelingen laten aansluiten en stromen levenskracht en vreugde je leven weer in. Het boek bestaat uit vier delen: 1. Wanneer het leven je leidt, 2. Wanneer je bewust het leven leidt, 3. Wanneer je je er bewust van bent dat het leven je leidt, 4. Eindeloze verdieping. Uiteindelijk gaat het erom dat je leert in je hart toe te laten waarvoor je eigenlijk weg wilt lopen.’
Lees verder>>

12 juni 2016, een recensie en vier sterren op hebban.nl van recensent Marjan van Druenen:Marjan van Druenen
Een stukje uit de recensie:
Leven in eenheid met je hart.- ‘Houd je bezig met waar jij invloed op hebt. Laat al het andere los. Dat is in handen van het leven. Iedere poging je daarin te mengen, creëert lijden. Laat los!’. Een losse quote uit het boek Ja, je innerlijke kompas voor vrede en vrijheid. Niet zomaar een citaat, maar één die de lading dekt. Linda Rood ontwikkelde een methode ‘Vragen naar Vrijheid’ waarbij de Helende Reis (The Journey) van de Amerikaanse Brandon Bays, model stond. Een praktische en eenvoudige benadering om door (meditatief-)zelfonderzoek naar de emotionele en spirituele kern van een probleem te gaan.’
Lees verder>>

Een mooie recensie op gewooneenboek.nl
Wat vond ik van het boek?

lu
Luus: Toen ik dit boek in handen kreeg viel mij als eerst de kaft op, wat een mooie omslag. Ik moest even wennen aan de schrijfstijl, die ik een beetje te vergelijken vind met de schrijfstijl van Eckhart Tolle. In veel zinnen zit zoveel verwerkt, daar moet je even wat langer over nadenken voordat ze écht doordringen. Ik heb dan ook wat langer over het boek gedaan om echt te beseffen wat er stond geschreven. Helemaal niet erg! Zo heb ik wat langer kunnen genieten van het boek. Ik zal het boek waarschijnlijk nog een (of twee, of drie) keer lezen, om er steeds weer nieuwe dingen uit te halen die voor mij op dat moment belangrijk zijn. De verhalen van de mensen die Linda heeft gecoacht waren mooi om te lezen. Het bewijs dat luisteren naar je innerlijke stem altijd de beste optie is. Het innerlijke kompas zit in ons allemaal, alleen weten we niet altijd hoe het te gebruiken. Na het lezen van dit boek ben ik beter gaan luisteren naar mijn kompas en laat ik me er nog meer door leiden. Ik heb leren herkennen dat mijn ja-gevoel zich uit in kippenvel en een gevoel van grote vreugde. Sinds ik meer aandacht aan dit gevoel geef, komt het steeds duidelijker en vaker naar voren. Ik vind het erg mooi dat ik door dit boek beter heb leren luisteren naar dit gevoel. Het heeft me al veel mooie dingen gebracht en dat zou ik iedereen willen toewensen. Luister naar je innerlijke kompas, het brengt je waar je moet zijn!
Lees verder>>