Recensies

25 november, een recensie van Anja Willemsen op Happybooks.nl
Anja WillemsenEen stukje uit de recensie:
‘JA gaat over het leren vertrouwen op je innerlijke kompas en het leren luisteren naar je diepste ‘Ja-gevoel’. Luisteren naar je hart. Daar zijn al heel wat boeken over volgeschreven. Wat dit boek echter anders maakt, is de door Linda Rood ontwikkelde methode ‘Vragen naar Vrijheid’.  Vragen die je zouden kunnen leren aan welke gedachte je nog hecht die je ervan weerhoudt je ‘Ja-gevoel’ te volgen. Waarbij het dan niet persé om de waarheidsvinding gaat, maar juist om het toelaten van die gedachte.’
En:

Ik kwam een aantal fijne overpeinzingen tegen in het boek
* Bijvoorbeeld over ons denk-hoofd, die je eigenlijk gewoon langdurig op vakantie kunt sturen. Dat hoofd van ons gaat de innerlijke vrijheid niet vinden, dus we hoeven niet voortdurend zo hard ons best te doen op zoek naar antwoorden. Al dat gedenk en gezoek ziet de werkelijke vrijheid over het hoofd.

* Obstakels en tegenstroom. Die zijn er niet om je te straffen maar om je terug naar huis te dirigeren.
* Zware gedachten met een knipoog beantwoorden en vervolgens genieten van de meesjes in je tuin

* Stop met ploeteren bij hindernissen en met nog harder je best gaan doen. Alles heeft zijn plek omdat het er is.
* De mooiste uitleg vond ik die over ‘aanvaarden’. Hoe vaak ben ik dat woord niet in boeken tegengekomen terwijl ik dacht: “Ja hoor, aanvaarden…..túúrlijk….kan iemand mij eens echt uitleggen hoe ik dat doen moet dan.”

Ha, daar lag  gelijk mijn denkfoutje. Aanvaarden is gewoon een woord. Het is niet iets ‘doen’. Het is ook niet iets ‘niet doen’. Het is gewoon zijn met wat er is. Achteroverleunen zeg maar.’
Lees verder>>

25 juli 2016, een recensie van Cecile Bol op eigenwijsblij.nl
avatar
Een stukje uit de recensie:
‘De drie fasen van bewustzijn kunnen enerzijds een beetje voelen als open deuren, maar blijken anderzijds nog helemaal niet zo eenvoudig om te doorlopen. Daarom is het prettig aan het boek ‘Ja’ dat de drie fasen intensief worden doorspekt door de ervaringen van anderen. Waaronder overigens zelfs een paar mannen, ook wel eens leuk. Hierdoor gaat de ‘bewustzijnsreis’ meer leven, herken je dingen in je eigen reis en word je op ideeën gebracht. Zo voel je steeds dat je niet de enige bent die zoekende is en die soms last heeft van angst voor het nieuwe of moeite met loslaten van het oude. Ook fijn: de toon van Linda Rood is vriendelijk en begeleidend zonder dat het overdreven wollig of zweverig wordt.’
Lees verder>>

12 juli 2016, een mooie recensie over Ja van Biblion recensent Monique Smit, te lezen op bol.com bij de samenvatting van het boek.
‘Over spiritueel ontwaken. Als je leert luisteren naar gevoelens die op diepere lagen aanwezig zijn in jezelf, geeft dat een kompas waar je blindelings op kunt vertrouwen. De auteur, spiritueel coach en meditatieleraar, nodigt de lezer uit om op zoek te gaan naar innerlijke overtuigingen die beperkend zijn en ongelukkig maken. Ze doet dat aan de hand van haar eigen verhaal en dat van de mensen die ze begeleidt. Met voorbeelden laat ze zien dat overleven en het volgen van conditioneringen en het handelen op de automatische piloot geen effectieve overlevingsstrategieën zijn. Om eruit te komen is het nodig te aanvaarden wat er nu is. Het betekent de pijn toelaten, je ervoor openen en ermee zijn. Alleen dan kun je handelingen laten aansluiten en stromen levenskracht en vreugde je leven weer in. Het boek bestaat uit vier delen: 1. Wanneer het leven je leidt, 2. Wanneer je bewust het leven leidt, 3. Wanneer je je er bewust van bent dat het leven je leidt, 4. Eindeloze verdieping. Uiteindelijk gaat het erom dat je leert in je hart toe te laten waarvoor je eigenlijk weg wilt lopen.’
Lees verder>>

12 juni 2016, een recensie en vier sterren op hebban.nl van recensent Marjan van Druenen:Marjan van Druenen
Een stukje uit de recensie:
Leven in eenheid met je hart.- ‘Houd je bezig met waar jij invloed op hebt. Laat al het andere los. Dat is in handen van het leven. Iedere poging je daarin te mengen, creëert lijden. Laat los!’. Een losse quote uit het boek Ja, je innerlijke kompas voor vrede en vrijheid. Niet zomaar een citaat, maar één die de lading dekt. Linda Rood ontwikkelde een methode ‘Vragen naar Vrijheid’ waarbij de Helende Reis (The Journey) van de Amerikaanse Brandon Bays, model stond. Een praktische en eenvoudige benadering om door (meditatief-)zelfonderzoek naar de emotionele en spirituele kern van een probleem te gaan.’
Lees verder>>

Een mooie recensie op gewooneenboek.nl
Wat vond ik van het boek?

lu
Luus: Toen ik dit boek in handen kreeg viel mij als eerst de kaft op, wat een mooie omslag. Ik moest even wennen aan de schrijfstijl, die ik een beetje te vergelijken vind met de schrijfstijl van Eckhart Tolle. In veel zinnen zit zoveel verwerkt, daar moet je even wat langer over nadenken voordat ze écht doordringen. Ik heb dan ook wat langer over het boek gedaan om echt te beseffen wat er stond geschreven. Helemaal niet erg! Zo heb ik wat langer kunnen genieten van het boek. Ik zal het boek waarschijnlijk nog een (of twee, of drie) keer lezen, om er steeds weer nieuwe dingen uit te halen die voor mij op dat moment belangrijk zijn. De verhalen van de mensen die Linda heeft gecoacht waren mooi om te lezen. Het bewijs dat luisteren naar je innerlijke stem altijd de beste optie is. Het innerlijke kompas zit in ons allemaal, alleen weten we niet altijd hoe het te gebruiken. Na het lezen van dit boek ben ik beter gaan luisteren naar mijn kompas en laat ik me er nog meer door leiden. Ik heb leren herkennen dat mijn ja-gevoel zich uit in kippenvel en een gevoel van grote vreugde. Sinds ik meer aandacht aan dit gevoel geef, komt het steeds duidelijker en vaker naar voren. Ik vind het erg mooi dat ik door dit boek beter heb leren luisteren naar dit gevoel. Het heeft me al veel mooie dingen gebracht en dat zou ik iedereen willen toewensen. Luister naar je innerlijke kompas, het brengt je waar je moet zijn!
Lees verder>>